Słowo "awans" pochodzi od francuskiego "avance" – posuwanie się do przodu, wyprzedzenie.
Awans zawodowy najczęściej jest utożsamiany z przeniesieniem pracownika na wyższe, lepiej płatne stanowisko. Wiąże się z większą decyzyjnością oraz szerszym zakresem obowiązków, wykonywaniem bardziej odpowiedzialnych zadań. Na pewno jest czynnikiem motywującym dla awansowanego, przejawem uznania ze strony przełożonych.
Wyniki sondy "Jak oceniasz swoje szanse na awans w firmie, w której obecnie pracujesz?" przeprowadzonej przez BDI w dniach 18.02.2013 - 26.03.2013
Bank Danych o Inżynierach, w swojej najnowszej sondzie z marca 2013 roku, zapytał specjalistów, jak oceniają swoje szanse na awans w firmie, w której obecnie pracują.
Ponad 58% ankietowanych swoje szanse ocenia jako zerowe. Prawie 25% inżynierów stwierdziło, że mają słabe perspektywy awansu. Jako średnie swoje możliwości rozwoju zawodowego określiło ponad 10% inżynierów. Jedynie 6,5% specjalistów jest prawie pewnych awansu w swojej obecnej pracy.
Rozwój zawodowy jest często uzależniony od wyników wykonywanej pracy. Na stanowiskach techniczno-handlowych jednym z podstawowych warunków awansu jest osiągnięcie założonego celu sprzedażowego. W branży produkcyjnej natomiast wszystko zależy od wyników produkcji – awansować może osoba, która zaproponuje bardziej efektywne sposoby wykorzystywania zasobów, umiejętnie planuje, wdraża nowe rozwiązania.
Niektóre firmy awansują swoich pracowników automatycznie zgodnie z ustaloną ścieżką kariery po upływie pewnego czasu. Na przykład, osoba, rozpoczynająca pracę jako asystent, po roku staje się młodszym specjalistą, po 2 latach od rozpoczęcia pracy – specjalistą itd. Czasem awans jest uzależniony od liczby pozyskanych projektów lub podpisanych kontraktów. Są również przypadki, gdy osoba jest awansowana w związku z koniecznością zapełnienia wakatu po odejściu dotychczasowego pracownika.
Każde dobrze zarządzane przedsiębiorstwo powinno mieś jasno sformułowane zasady awansowania. Do najbardziej rozpowszechnionych kryteriów awansowania zalicza się odpowiednie doświadczenie, wykształcenie, umiejętności interpersonalne – umiejętności menedżerskie, analityczne, kreatywność, dynamizm w działaniu, odporność na stres. Awansowani są specjaliści stale podnoszący swoje kwalifikacje zawodowe, np. poprzez szkolenia, kursy, kolejne studia. Osoba awansowana powinna mieć jasno określone plany, innowacje i nowe rozwiązania, które chce wprowadzić w firmie.
Dobry szef, nastawiony na rozwój swoich pracowników, sam zaproponuje awans osobie, która jest na to przygotowana. Warto jednak pamiętać, iż przełożony (zwłaszcza w większych firmach) nie zawsze doskonale zna potrzeby, plany i aspiracje swoich podwładnych. Czasem pracownik powinien wyjść z inicjatywą, zasygnalizować, że chce rozwijać się oraz zdobyć awans w strukturach firmy.