155 lat temu Ernest Malinowski rozpoczyna budowę kolei w Andach

155 lat temu

20 stycznia 1870 roku ruszyła budowa linii kolejowej, której celem było przebicie się przez Andy i połączenie dwóch oceanów. Zadanie to powierzono polskiemu inżynierowi Ernestowi Malinowskiemu. Angielscy inżynierowie uznali jego projekt za niewykonalny. Ernest Malinowski osobiście nadzorował roboty, często w ekstremalnie trudnych warunkach. Budowniczych dręczyła choroba wysokościowa. Mimo to wykuwali tunele w litej skale, kładli mosty nad bezdennymi przepaściami i niwelowali dziesiątki wzniesień.

W ciągu 23 lat powstały 63 tunele o łącznej długości ponad 6 kilometrów oraz przeszło 30 mostów i wiaduktów, których długość przekroczyła 2 kilometry. Dzięki tym pracom kolej transandyjska wspięła się na wysokość 4.817,8 m n.p.m., osiągając w miejscowości zwanej La Cima najwyższy punkt kolejowy świata (rekord ten przetrwał aż do 2005 r.).

O kolei tej, a szczególnie o znajdujących się na jej trasie mostach i tunelach, pisały wszystkie ważniejsze czasopisma techniczne na świecie, zaś Ernest Malinowski zyskał sławę wybitnego inżyniera.