Stres w pracy oczami inżyniera

Dodano: 29.06.2015

Bank Danych o Inżynierach przeprowadził wśród specjalistów z branż technicznych oraz IT sondę internetową pt. "Co według Ciebie jest najbardziej stresujące w pracy?".


wyniki_sondy_bdi_czerwiec_2015.png












Wyniki sondy BDI pt.: "Co według Ciebie jest najbardziej stresujące w pracy?"



29,4 % ankietowanych wskazało presję czasu jako najbardziej stresujący czynnik w pracy. Większość pracowników najlepiej czuje się w pracy, kiedy wykonują zadania zaplanowane z wyprzedzeniem. W tej sytuacji maja więcej szans na wykonanie pracy dobrze i na czas. Z kolei z presją czasową mamy do czynienia, kiedy od pracownika wymaga się zwiększonego nakładu pracy w bardzo krótkim czasie przed deadlinem. Wykonywanie zadań "na wczoraj" jest najbardziej charakterystyczne dla specjalistów z branży handlowej oraz informatycznej.


Rywalizację pomiędzy pracownikami wskazało 20,1% specjalistów. Istotą rywalizacji jest chęć bycia lepszym od innych. Rezultat rywalizacji jest zawsze taki sam: są zwycięzcy i są pokonani. Współzawodnictwo wśród członków zespołu jest dobre, gdy przyczynia się do większego zaangażowania się w wykonywane zadania, uwalnia kreatywność i motywuje do osiągania lepszych wyników w pracy. Niezdrowa rywalizacja natomiast może doprowadzić do mniej efektywnej pracy, konfliktów w zespole i na pewno jest stresująca.


Kolejną przyczyną stresu są trudne warunki pracy. Wśród czynników negatywnie wpływających na samopoczucie zatrudnionych można wymienić niewłaściwe oświetlenie, temperaturę pomieszczeń, złą organizację stanowisk pracy, hałas. Warto zaznaczyć, że przepisy prawa polskiego regulują dopuszczalne natężenie czynników szkodliwych. Każdy pracownik powinien zwracać uwagę, czy pracodawca zapewnia mu godne warunki pracy i w razie niedotrzymania standardów żądać od pracodawcy zmian.


Stresująca jest również zbyt duża odpowiedzialność. Zagłosowało na nią 14,3% ankietowanych. Ten czynnik najczęściej występuje na stanowiskach menedżerskich i kierowniczych. Jak również w przypadku osób samodzielnie prowadzących duże projekty. Pracownicy są obarczani odpowiedzialnością materialną, dyscyplinarną. Jak również za rozwój swoich podwładnych i strategię firmy.


Dla 9,3% pracowników najbardziej stresujący jest kontakt z przełożonym. Dobry lider powinien inspirować swój zespół, kontrolować osiągnięcia każdego jego członka, doceniać swoich podwładnych. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy powinni pamiętać, że każdy potrzebuje konstruktywnej krytyki. Powinni zgłaszać swoje uwagi przełożonemu, przedstawiać nowe pomysły. Szczera rozmowa szefa z podwładnymi jest niezwykle ważnym elementem rozwoju firmy i pracowników.


Kontakt z klientem stresuje dla 8,2% specjalistów. Większość osób boi się spotkań bezpośrednich. Zdarzają się również sytuacje, gdy pracownicy mają obawy przed rozmową telefoniczną. Budowanie relacji z klientem polega na wzbudzaniu i utrzymaniu zaufania, rozpoznawaniu potrzeb, doradzaniu. Warto zawsze mieć pozytywne nastawienie oraz wiarę w siebie. Osoba, która nauczy się słuchać i szukać właściwych rozwiązań, na pewno nie będzie miała problemu w nawiązywaniu współpracy.


Wszystkie wyżej wymienione czynniki negatywnie wpływają na pracę. Istnieje wiele metod radzenia sobie ze stresem. Można jednak wyodrębnić dwa najważniejsze sposoby. Pierwszym i łatwiejszym jest unikanie czynników wywołujących stres. Drugi - walka ze stresem. Każdy powinien wybrać swoją metodę.

W miejscu pracy wolimy… współpracować!
 
Bank Danych o Inżynierach informuje, ze na swoich stronach www wykorzystuje pliki cookies (tzw. "ciasteczka").
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Aby ta informacja nie pojawiała się więcej, należy kliknąć przycisk Zamknij.
Szersze informacje na temat plików cookies znajdą Państwo w zakładce Polityka prywatności
Zamknij