117 lat temu

17 grudnia 1907 roku zmarł Lord Kelvin, wybitny fizyk i inżynier, który znacząco wpłynął na rozwój nauki w XIX i XX wieku. William Thomson, bo to jego pełne imię, urodził się w 1824 roku w Belfaście, a jego najbardziej znanym osiągnięciem jest wprowadzenie skali temperatury Kelvina, która stała się podstawą w naukach przyrodniczych. Współtworzył fundamenty termodynamiki, a jego badania miały kluczowe znaczenie dla rozwoju elektrotechniki i telegrafii.

Lord Kelvin był także pionierem w badaniach nad teorią przewodnictwa ciepła i elektryczności, a jego prace w dziedzinie fizyki ziemi przyczyniły się do lepszego zrozumienia procesów geofizycznych. Jako profesor Uniwersytetu w Glasgow, miał ogromny wpływ na rozwój nauki i wychowanie wielu pokoleń fizyków. Był autorem licznych prac naukowych i wynalazków, w tym teoretycznych podstaw do konstrukcji kabli transatlantyckich.

Otrzymał tytuł szlachecki w 1892 roku, a jego wkład w rozwój technologii oraz teorii naukowych zapewnił mu miejsce w historii jako jednej z największych postaci naukowych swoich czasów. Jego nazwisko stało się synonimem zaawansowanej fizyki i wielkich osiągnięć w nauce.

34 lata temu

1 grudnia 1990 roku po dokładnie trzech latach od rozpoczęcia budowy brytyjscy i francuscy robotnicy połączyli swoje prace tworząc tunel pod Kanałem La Manche. Na jego oficjalne otwarcie przez królową Elżbietę trzeba jednak było jeszcze czekać do 6 maja 1994 roku.

Pierwszy projekt tunelu dla dorożek łączący Francję z Anglią powstał już w 1802 roku. Blisko 200 lat trzeba było czekać by pomysł francuskiego inżyniera Alberta Mathieu został zrealizowany.

30 lat temu

9 listopada 1994 roku w Instytucie Badań Ciężkich Jonów w Darmstadt w wyniku fuzji izotopów ołowiu i niklu w akceleratorze ciężkich jonów po raz pierwszy uzyskano darmsztadt (Ds) w ilości zaledwie kilku atomów.

103 lata temu

9 listopada 1921 roku Albert Einstein został ogłoszony laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki za wyjaśnienie efektu fotoelektrycznego.

180 lat temu

4 listopada 1844 roku otwarto we Lwowie Akademię Techniczną. Od 28 czerwca 1920 jest to Politechnika Lwowska.

157 lat temu

7 listopada 1867 roku urodziła się Maria Skłodowska-Curie – wybitna uczona. Zajmowała się badaniami z zakresu fizyki i chemii. Do jej największych dokonań należą: opracowanie teorii promieniotwórczości, opracowanie technik rozdzielania izotopów promieniotwórczych oraz odkrycie dwóch nowych pierwiastków: radu i polonu. Pod jej osobistym kierunkiem prowadzono też pierwsze w świecie badania nad leczeniem raka za pomocą promieniotwórczości. Dwukrotnie wyróżniona nagrodą Nobla.

224 lata temu

1 listopada 1800 roku w Warszawie zostało założone Towarzystwo Przyjaciół Nauk.

62 lata temu

30 października 1963 roku pierwsze Lamborghini zjeżdża z linii produkcyjnej.

Początki firmy Automobili Lamborghini

Włoch Ferruccio Lamborghini był przedsiębiorcą, który dorobił się majątku na produkcji ciągników rolniczych. Po II wojnie światowej założył firmę Lamborghini Trattori, która szybko zdobyła pozycję w sektorze rolniczym. Lamborghini był miłośnikiem samochodów sportowych i właścicielem m.in. Ferrari. Niezadowolony z jakości i obsługi serwisowej Ferrari, postanowił stworzyć konkurencyjną markę.

W maju 1963 roku założył w Sant’Agata Bolognese firmę Automobili Lamborghini S.p.A. Zatrudnił utalentowanych inżynierów, w tym Giampaola Dallarę i Franco Scaglionego. Zespół miał za zadanie stworzyć samochód, który dorówna lub przewyższy Ferrari. W bardzo krótkim czasie powstał pierwszy prototyp – Lamborghini 350 GTV. Projekt wzbudził zainteresowanie, ale wymagał modyfikacji przed produkcją seryjną.

Produkcja pierwszego modelu Lamborghini

Zmodyfikowany model nazwano Lamborghini 350 GT. Posiadał 3,5-litrowy silnik V12 zaprojektowany przez Giotta Bizzarriniego. Silnik ten rozwijał moc około 280 koni mechanicznych. Auto miało nowoczesne, eleganckie nadwozie zaprojektowane przez firmę Touring z Mediolanu. Lamborghini 350 GT wyróżniał się wysoką jakością wykonania i komfortem jazdy.

30 października 1963 roku pierwszy egzemplarz tego modelu zjechał z linii montażowej. Był to symboliczny moment – początek nowej marki samochodów luksusowych i sportowych. W ciągu następnych miesięcy rozpoczęto seryjną produkcję, która trwała do 1966 roku. Wyprodukowano 120 egzemplarzy 350 GT. Model spotkał się z dobrym przyjęciem klientów i prasy motoryzacyjnej. Lamborghini udowodniło, że nowy gracz na rynku potrafi rzucić wyzwanie dominującym markom.

Nowa era

Lamborghini 350 GT zapoczątkował nową erę w konstrukcji samochodów sportowych. Firma szybko zdobyła reputację innowatora i producenta prestiżowych aut. Kolejne modele, jak Miura i Countach, zyskały status ikon motoryzacji. Styl i osiągi samochodów Lamborghini stały się inspiracją dla innych producentów.

Ferruccio Lamborghini udowodnił, że determinacja i techniczna doskonałość mogą stworzyć legendę. W odróżnieniu od wielu rywali, Lamborghini od początku stawiał na komfort, elegancję i potężne silniki. Firma przyciągała klientów poszukujących ekskluzywności i wyjątkowego designu. W kolejnych dekadach Lamborghini przetrwało zmiany właścicieli i kryzysy gospodarcze.

Dziś marka należy do grupy Volkswagen i pozostaje jednym z liderów segmentu supersamochodów. Współczesne modele jak Aventador czy Revuelto kontynuują dziedzictwo zapoczątkowane w 1963 roku. 30 października pozostaje datą symboliczną – dniem narodzin jednej z najsłynniejszych marek motoryzacyjnych świata.