78 lat temu powstała pierwsza interaktywna gra elektroniczna

78 lat temu

25 stycznia 1947 roku powstała pierwsza interaktywna gra elektroniczna – Cathode-Ray Tube Amusement Device, zaprojektowana przez Thomasa T. Goldsmitha Jr. i Estle’a R. Mana. Był to analogowy symulator pocisku rakietowego, oparty na technologii lampy oscyloskopowej, który uznaje się za prekursora współczesnych gier komputerowych. Wynalazek został opatentowany w Stanach Zjednoczonych (patent nr 2455992) jako „Urządzenie rozrywkowe oparte na lampie katodowej”.

Gra umożliwiała graczom symulację wystrzeliwania pocisku w cel, który był ręcznie rysowany na ekranie lampy katodowej. Sterowanie odbywało się za pomocą pokręteł, które zmieniały trajektorię „pocisku”. Choć była to technologia analogowa, urządzenie wykorzystywało elementy interaktywności, takie jak możliwość regulacji lotu w czasie rzeczywistym, co czyniło je wyjątkowym na tle innych rozwiązań rozrywkowych tamtego okresu.

Urządzenie nie było komercyjnie produkowane, ale stanowiło istotny krok w rozwoju interaktywnej technologii wizualnej. Jego konstrukcja inspirowała kolejne pokolenia inżynierów, którzy rozwijali technologię cyfrową i tworzyli bardziej zaawansowane gry elektroniczne. Cathode-Ray Tube Amusement Device nie tylko pokazało potencjał interaktywności w elektronice, ale także zainicjowało erę rozrywki cyfrowej, która na zawsze zmieniła sposób, w jaki ludzie spędzają czas wolny.